00.00
Dnes je čtvrtek 28. března 2024,
svátek slaví Soňa.
Stránku si nyní můžete nově přepnout do nočního režimu!

Také mladé muže veď k sebeovládání. Buď jim vzorem správného jednání po všech stránkách. Všechno, čemu učíš, ať je výstižné a odpovídá pravdě... (SNC)
(Bible - List Titovi 2,6-8a)

Každý neúspěch člověka něčemu naučí, pokud se chce nechat poučit.
(Charles Dickens)

Vliv sebeovládání na úspěch


Často se setkáváme s názorem, že velmi kreativní lidé jsou divocí, bez zábran a impulzivní. Takový názor je však ve většině reálných případů velmi nepřesný. Naopak, výzkumy prokázaly, že mezi sebeovládáním a maximálním rozvojem kreativity je velmi úzký vztah.
Dacey a jeho kolegové (1989) prokázali, že sebeovládání výrazně přispívá k tvořivosti. Ve své studii z roku 1992 navíc popsali zvláštní výchovný styl, který byl vlastní téměř všem rodinám, v nichž se rozvíjela výrazná tvořivost – nazvali jej „styl výchovného rodičovství“. Rodiče v těchto domácnostech se živě zajímali o chování svých dětí, ale zřídkakdy autoritativně předepisovali pravidla, jimiž se mělo chování dětí řídit. Spoléhali se na model rodinné diskuse, v němž dětem předávali jasně vymezený soubor hodnot. Očekávali, že děti učiní na základě těchto hodnot své vlastní osobní rozhodnutí. Teprve poté, co dítě uskutečnilo své rozhodnutí v určité záležitosti, dali najevo své mínění. Dodatečný nesouhlas a případné zklamání rodičů byl obvykle dostatečnou motivací ke změnám jejich chování.
Protože základ sebeovládání se formuje v dětství a dospívání, rodiče, kteří vhodným způsobem podnítí jeho rozvoj, usnadní svým dětem cestu k dosažení trvalého úspěchu.

(Umění výchovy dítěte, Advent-Orion 2003)

Načítám kalendář